La investigación en Derecho con perspectiva de género

Aquest llibre, La investigación en derecho con perspectiva de género (Dykinson, 2020) coordinat per la Dra. Maria Jesús Espuny, la Dra. Elisabet Velo i el Dr. Daniel Vallès, suposa una nova aportació dins del Centre d’Estudis i de Recerca «Dones i Drets».  Vint-i-tres professores i professors de la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona han donat resposta a la preocupació continua per la inclusió de la perspectiva de gènere en la investigació, tal com en el seu moment es va incidir en la docència. Els articles inclouen la perspectiva de gènere en la recerca en cada una de les matèries que professen els seus autors i les seves autores.

L’androcentrisme i el llenguatge patriarcal propi de moltes de les nostres disciplines són elements a tenir en compte en els desenvolupament dels treballs: Quines han estat i són les persones en el discurs jurídic? La política legislativa o les resolucions judicials poden tenir un impacte deferent per les dones i/o pels homes?  La perspectiva de gènere obliga a referenciar alguns aspectes concrets en relació a les especialitats legislatives i en les competències en l’ordre penal i en l’ordre civil. El gènere s’erigeix en categoria fonamental en l’anàlisi jurídic. La igualtat efectiva i real no s’ha arribat a i encara menys quan les destinatàries del dret o dels drets son les dones.

L’Agenda 2030, adoptada per les Nacions Unides el setembre de 2015, desenvolupa en els seus 17 objectius un nou marc global i universal en el que se incorporen els principis bàsics en matèria de responsabilitat social. L’objectiu 5 tracta de la igualtat de gènere: la seva finalitat és acabar amb totes les formes de discriminació cap a les dones, establint els marcs legals necessaris al temps que erradicar les pràctiques de totes les formes de violència contra les dones.

El IV Pla de Igualtat de gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona, aprovat per el Consell de Govern el 19 de juliol de 2019 articula les polítiques per a la igualtat de gènere i LGTBI (lesbianes, gais, bisexuals, transsexuals i intersexuals) en l’àmbit universitari. Un dels objectius és la creació de una xarxa interdisciplinària per tal de  facilitar l’ intercanvi de metodologies, pràctiques i estratègies per incorporar la perspectiva de gènere en la recerca. Aquest llibre pot ser un avanç de l’activitat que es desenvolupa a la Facultat de Dret per mitjà del Centre d’Estudis i de Recerca «Dones i Drets».