Jornada interdisciplinar de Formació i Treball: Com expliquem Dret amb perspectiva de Gènere(s)?

La Llei 1/2003, del 19 de febrer, d’ universitats de Catalunya en el seu article, 5, introdueix l’educació en valors per tal de contribuir en l’entorn universitari, al desenvolupament de les capacitats dels estudiants com a part integral de llur procés global d’aprenentatge i formació. Les universitats han d’estimular i donar suport a les iniciatives complementàries de l’ensenyament oficial que comportin la transmissió de valors de llibertat, responsabilitat, convivència, solidaritat, participació i ciutadania plena.

La Llei 17/2015, del 21 de juliol d´igualtat efectiva de dones i homes estableix en el seu article 28 a): “La promoció de la introducció de la perspectiva de gènere d’una manera transversal i dels estudis sobre la contribució de les dones al llarg de la història en tots el àmbits del coneixement i en l’activitat acadèmica i investigadora, que s’ han d’ incloure en el currículum dels graus i dels programes de postgrau. La presentació de les sol·licituds d’ acreditació dels graus i postgraus ha d’anar acompanyada d’ un informe que detalli, si s’escau, com s’ha incorporat la perspectiva de gènere en el pla d’estudis o, si no s’ha fet, del pla de millora previst per a fer-ho possible”.

Les mesures del Tercer pla d’acció per a la igualtat entre dones i homes de la Universitat Autònoma de Barcelona (2013-2017), Document aprovat per el Consell de Govern el 17 de juliol de 2013 estableix en l’ Eix 3, la Promoció de la perspectiva de gènere en l’ensenyament i la recerca i en la Mesura 3.8 Explicitar la perspectiva de gènere en l’elaboració de les guies docents i els programes de les assignatures des d’ un model d’universitat inclusiva. Afavorir la publicació de materials per a la docència que tinguin en compte la perspectiva de gènere.

La qüestió que encapçala aquesta Jornada es fruit d’ una reflexió davant de les normes anteriors. El Grup interdisciplinari de Dones i Drets de la Facultat de Dret planteja un debat des de diferents àmbits de la docència del Dret i permet obrir un espai de discussió entre el professorat a fi de facilitar la inclusió de la perspectiva de gènere(s) en les nostres matèries.

El Grau de Dret compta en el seu pla d’ estudis amb una assignatura optativa tancada “Dret i gènere” i el Grau de Criminologia una matèria semblant “Dret i Criminologia”; per la seva banda el Grau de Relacions Laborals compta també d’ una assignatura optativa amb un contingut clar al gènere “Gestió Jurídica de la Diversitat a l’ Empresa”. L’ interès de la Jornada es activar aquesta visió en la docència de totes les disciplines jurídiques.

PROGRAMA DE LA JORNADA
S’ organitzarà amb un ponència inaugural a càrrec d’ alguna personalitat experta en aquest tipus d’ enfoc en la docència tradicional i en quatre taules rodones integrada per diferents unitats de coneixement de la nostra Facultat que presentaran les seves experiències i els futurs projectes. Hi haurà un/a relator/a cada taula que farà el resum al final de la Jornada.
Lloc: a determinar Sala de Juntes o Aula Magna.

Programa de la jornada